Alla inlägg under februari 2013

Av Sofia Waldmann - 13 februari 2013 07:15

Då var det äntligen dags för Whale watch!

8.30 styrde båten ut mot de öppnavattnet.  Båten han knapp köra iväg innan en albatross kom flygandes brevid båten. Albatross är den största sjöfågeln som finns och kan alltså ha en vingbredd på ca 3,6 m. Dock var fågeln vi såg inte riktigt så stor. När vi lite senare stog och höll utkik efter valar så kom det en haj förbi simmande, och inte långt därefter fick vi äntligen syn på en 18 m lång sperm whale (kaskelottval) som låg och flöt uppe vid ytan. Varken när vi var på båten eller nu efteråt går det att förstå hur gigantisk valen egentligen var. För oss såg det mest ut som ett en stor flytande sten som sprutade vatten.  Det var inte förns när valen skulle ta sig ner på djupare vatten som vi fick se den enorma stjärtfenan som flög upp i luften och sedan sakta gled nedåt i det djupa havet.

Båten styrde vidare och plötsligt får vi syn på delfiner. Nu snackar vi inte 10-15 st utan 300-400 st delfiner flög upp och ner i vattnet och runt båten. Vart man än kollade så var de enormt mycket delfiner. Går varken att beskriva med ord eller bilder. Men de va en verkligen en häftig upplevelse.

En sådan kanon start på dagen följdes av att våran bil pajjade så den ska till en verkstad imorronbitti.

Av Sofia Waldmann - 11 februari 2013 07:00

Byebye nordön, Hej sydön.

Just nu är vi i en liten stad som heter Kaikoura, ligger precis vid kusten. På vägen hit stannade vi efter vattnet och lyckades få syn på en hel hög med sälar, några stora och klumpiga och massa små söta bebisar som hoppade runt.

Det första vi gjorde när vi kom hit var självklart att boka in oss på valsafari. Som jag längtat!

Av Sofia Waldmann - 9 februari 2013 01:00

Idag fyller jag 21 år. HURRRRA !!!!!!

Åkte ifrån våran favorit camping i Waitomo och vidate tull Lake Tapu.  Var och tittade på Huka Falls, och badade även där fast en bit bort såklart.

Sen va det dags att fiska räkor.  Det var en anläggning där dom hade små pooler man fiskade jätteräkorna. Lite som vinst varje gång, dom flesta fick iallafall 1 räka med sej .  Och för Marcus gick de bra (som vanligt)  han drog upp 1 räka ganska så på en gång, sen blev det en till, och en till. Slutade med 4 ganska så stora räkor! Själv satt jag där brevid och kunde inte få upp en enda lite räka. Inte ens på min födelsedag. Så efter några timmar utan napp blev jag lite bitter. Räkorna kokade vi sen och käkade upp. Riktigt Gottt!  Fast måste säga att jag tyckte ganska så synd om dom när Marcus la ner dom i de kokande vattnet :(

Till middag blev de självklart tacos, inte så svårt att gissa.  Hade äver köpt öl och chokladfingrar. Vilket kalas !!!!!

Av Sofia Waldmann - 8 februari 2013 00:15

Guiderna dagen innan berättade för oss om en vandringstig runt grottorna som tydligen skulle vara värt ett besök. Det var dom… Genom underbar natur slingrade sig en stig precis vid de stora grottorna. Tillåtet eller inte så tog vi en närmre titt och lämnade spåret.

Av Sofia Waldmann - 7 februari 2013 01:15

Har åkt vidare neråt i landet och stannat vid Waitomo caves. Åkte på en ”raftingtur” (på en flytring i vattnet ) genom grottor som var fyllda med lysmaskar längs taken. Tittade man upp såg det ut som en stjärnhimmel. Maffigt!!! Vattnet vi åkte i va svin kallt så det tog inte lång stund innan händerna domnade bort. På vissa ställen i grottorna va de som små vattenfall (inte alls höga) men för att ta sej ner vid dom skulle man sätta sin flytring vid rumpan, vända sej med ryggen mot vattenfallet och kasta sej bakåt, lite halvt skraj va man ju, men kul va de!!!

Resten av dagen spenderades vi campingens pool. Jag lyckade självklart fixa den absolut fulaste brännan man kan tänka sej. Ni vet när man smörjt in sej med solskyddsfaktor 50 men lyckats missa vissa områden där man sedan bränner sej osv. Så nu går jag  runt här helt fläckig. Typiskt! jag som alltid garvar åt folk som lyckas få sån bränna.

Av Sofia Waldmann - 6 februari 2013 21:30

Har tagit oss neråt I landet till Rotorua. (Mitten av nordön). Besökte illaluktande ganska så häftiga geisrar. Och helt ärligt så luktade de äggmök på hela området. Men det var kul att få se dom färglada poolerna med kokande vatten från undrejorden.

Hobbiton!! Kände att vi hade mycket energi idag så vi åkte vidare med bilen till hobbiton (där delar av Sagan om Ringen spelades in). Det var super vacker natur. Men det var mer intressant på kvällen när vi bestämde oss för att titta på filmen och faktiskt kände igen oss på flera olika ställen. WOW där stog jag idag! Det var även med en guide som hjälpte oss att förstå vart i filmen vi befann oss. Avslutade hela turen med en öl i solen på ”Green Dragon”.

Av Sofia Waldmann - 4 februari 2013 22:45

07.00 vandrade vi med en spade i handen ner till stranden där vi grävde oss en grop. Gropen fylldes automatiskt med varmt vatten. Beroende på vart du grävde din grop så hade vattnet olika temperatur. På vissa ställen var vattnet 60 grader varmt och för varmt för att bada i. Jag brännde mej såklart i vattnet  så min rumpa blev helt röd. Snyggt!

Av Sofia Waldmann - 3 februari 2013 22:30

Idag besökte vi Hunua falls. Ett otroligt fint ställe ute i ingenstans. Vattnet var svin kallt så jag låg bara och solade medans Marcus lekte i vattenfallet.